Az alábbi leírásokban a weboldalak készítéskor felmerülő kérdéseket rendezem rendszerbe azzal a céllal, hogy bemutassam a weboldal készítés folyamatát.

Hogyan álljunk neki saját weboldalunknak?

Ehhez nem árt tisztázni alapvető kérdéseket:

– Mitől jó egy weboldal?

Egyszerű: eléri a célját.

– Mi a célja egy weboldalnak?

Itt már nem annyira kézenfekvő a válasz. Könnyű kimondani, hogy kommunikáció a célközönséggel. A kommunikációról van sejtésünk, úton-útfélen halljuk, végezzük – a ránk zúduló reklámzaj ellen öntudatlanul is védekezünk. A célközönségbe pedig elsőre szeretnénk beletudni mindenkit, hiszen látszólag ez tűnik a leghatékonyabbnak. Ezekről kismillió publikáció található, de egyik sem pontosan rólunk szól.

Vagyis az első lépésként rendszereznünk kell, hogy pontosan mit is akarunk megismertetni, mindezt úgy, hogy üzeneteink az általunk vágyott embercsoporthoz eljussanak, mi több, hatással legyen rájuk.

– Mi ebben a nehéz?

A nehézséget az okozza, hogy magunkat, cégünket anélkül is tökéletesen átlátjuk, hogy rendszerbe foglalnánk önképünket. Magunkról, munkánkról, termékeinkről végtelen sok nézőpontból tudunk mesélni, attól függően, hogy mit találunk adott pillanatban célravezetőnek. Azért érdemes minél pontosabban meghatároznunk (profiloznunk) a célközönséget, hogy az ő nézőpontjukat tudjuk figyelembe venni – a felmerülő kérdésekre fel tudjunk készülni.

A fentiekből kezdjük érezni, hogy nem csupán informatikai feladat a weboldal készítés. De nem is csak dizájn, pedig ránézésre az ragad meg minket. Önmagában egy jó logó, arculat nem garancia semmire – minél kisebb egy vállalkozás, annál inkább a grafikust minősíti, mint a terméket vagy a szolgáltatást.

– Ha ennyire komplex a feladat, akkor kell ez nekem – kinek, minek weboldalt csinálni?

Ezt mindenkinek magának kell eldönteni. Mi csak abban tudunk segíteni, hogy egységes rendszerben kezeljük a feladatot.
Mivel látható, hogy információk strukturált átadása a feladat, így arra gondoltam, hogy az a legegyszerűbb, ha feltárom a struktúra elemeit, külön-külön kitérek minden területre egy-egy posztban.

mottóm: Egy probléma addig jelent gondot, amíg feladattá nem tudjuk konvertálni.

Koncentráljunk a tartalomra
Mitől lesz jó a weboldalunk?

A rendszertől, mely a gerincét fogja alkotni a kialakuló összképnek. Mindennek azt a rendet kell szolgálni, mely segíti az üzenet befogadását. Ha ez a belső rend érződik, sokkal többet mond el rólunk, mint bármilyen bemutatkozás, állítás magunkról. A rend teszi lehetővé a letisztult dizájn alkalmazását, a gyors megjelenést, az átláthatóságot, átrendezhetőséget – mindez megkönnyíti a tartalomra koncentrálást.

Hogyan kezdjük a rendszerezést?

A fejünkben kavargó adatok, információk egyformán fontosnak tűnnek, csak az adott élethelyzetek emelik előtérbe őket. Érdemes átgondolni, hogy mi is a kialakult élethelyzet ebben az esetben. Ezt a legegyszerűbben úgy tehetjük, hogy felidézzük azon élményeket, hangulatokat, melyeket akkor élünk át, amikor mi látogatunk meg egy ismert vagy ismeretlen weboldalt, webshopot, portált. Ez a nézőpontváltás a meghatározó – ne magunkról beszéljünk, hanem arról amiért majd felkeresik az oldalunkat, amiért mi is elmegyünk egy idegen oldalra.

Mire kíváncsi aki a weboldalunkra jön?

Az előnyre, amit tőlünk remél: a termékeink akcióira, a szolgáltatásaink egyediségére, ötleteinkre – mindezt egyszerűen, gyorsan szeretné. Senkit sem érdekel elsőre egy kisiparos logója, egy régóta létező kisvállalkozás élettörténete, hanem csak az, hogy mikor és mennyiért mit tud nyújtani. A visszajáró látogatók nagy része a kapcsolattartás miatt jön: a telefonszámunk érdekli, írni akar, időpontra szeretne bejelentkezni. Ha ilyen tartalmakat teszünk előtérbe átláthatóan, akkor van esélyünk, hogy megindul egy sikeres kommunikáció. Innen már kezdenek összeállni a kiegészítő- és háttérinformációk viszonyai, elrendezésük szabályai.

Mely kérdések a legfontosabbak a látogatók szempontjából?

– Mit rendeljen meg?
– Miért tőlünk rendelje meg?
– Miért jöjjön vissza?
– Miért iratkozzon fel?

Amíg erre nem tudunk egyértelmű válaszokat adni, addig ne is gondolkozzunk arculaton, fotókon, elrendezésen, bemutatkozó szövegen stb… Ha letisztultak a válaszok, akkor kezdhetünk el gondolkodni, hogy mivel különböztessük meg magunkat.

Mi különböztet meg a konkurenciától?

A hozzáadott érték. Ebből származhat az az előny, melyre a látogató vágyik. Ha érthetővé, átélhetővé tudjuk tenni a többletet – tudást, energiát, szervezettséget, kreativitást – amit beleteszünk munkánkba, akkor készen is vagyunk a tartalmi struktúránk alapjával.

A valódi értékek megjelenítése azonban már nem csak tartalmi feladat. Az üzeneteink hatékony eljuttatása érdekében át kell tekintenünk milyen eszközök, lehetőségek állnak rendelkezésünkre. Meg kell vizsgálni, mely elemek milyen funkciókat képesek ellátni. A feladatunk, hogy a fentiekben megfogalmazott tartalmi szempontokat jelenítsük oldalaink struktúrájában és kinézetében is.

Arculat

Ha sikerült a készülő weboldalunk tartalmi elemeit rendszerezni, következhet a megjelenítés megtervezése.

Mitől lesz ránk jellemző a weboldalunk?

“Ha a kialakított arculatunkba beleillik” – hangzik az automatikus válasz. De hogyan alakíthat ki egy vállalkozás egységes arculatot?

Több évtizedes tapasztalatom, hogy minél kisebb egy vállalkozás, annál nagyobb cégek, brendek arculatát tekinti mintának. Ez paradoxon, hiszen látható, hogy például a PANASONIC vagy a MICROSOFT nem az egyszerű logójának köszönheti sikerét, ismertségét – hanem a milliónyi eladott terméknek, és a reklámokra költött dollármilliárdoknak. Kisvállalkozások vezetői gyakran kezdik úgy, hogy szeretnének egy egyszerű logót, mint pl. a Mercedes emblémája, vagy a katolikus kereszt – nem értik, hogy nem a szimbólum miatt totális az ismertség, hanem a mögöttes technikai vagy szellemi tartalom miatt.

Érezzük, hogy egy magánvállalkozónak a személyisége határozza meg a róla kialakuló képet, felesleges “lefoglalni” egy színt, és mindenhol csak azt használni – mondván hogy a Benetton is zöld, vagy ragaszkodni egyetlen betűtípushoz. Természetesen weboldalunkon törekedni kell az egységes vizuális megjelenésre, de vigyázzunk, hogy a lényeg ne sikkadjon el: a dizájnnak a tartalom befogadását kell segíteni, nem lehet öncélú.

 

Mit értünk arculat alatt?

Egyszerűen: összképet – az arculat fog beazonosítani és megkülönböztetni.

A rólunk (cégünkről) kialakuló kép nem vizuális, hanem emocionális – természetesen vannak vizuális elemei, mint a logó, színek, betűk stb… de minél nagyobb egy vállalkozás, úgy bővül a kommunikáció elemeivel egészen a filozófiai tartalmakig.

Egy weboldal meghatározó megjelenési területe az arculatnak, ezért a weboldal készítés előtt fontos a kialakult arculatot kielemezni, egységesíteni – szükség esetén arculaton frissíteni, vagy teljesen megújítani.

Arculata nem csak egy cégnek, szervezetnek lehet, hanem termékeknek is. Amikor az előző posztokban elemzett tartalmakat rendszerezzük, akkor alapvető tisztázni, hogy a weboldalunk a cégünkről vagy annak termékéről szól, hiszen annak az arculatának kell megjelenni.

 

Érdemes-e a meglévő arculatot tovább vinni, vagy most kell új arculat kialakításába kezdeni?

Egy új webes megjelenés általában a legalkalmasabb időpont, hogy egy arculati frissítést végrehajtsunk, hiszen manapság az interneten tudunk leghatékonyabban információkat közölni.

Az arculatváltás előtt az alábbiakat érdemes megvizsgálni:
– mennyire ismert?
– valójában mennyire azonosulnak vele az érintett munkatársak?
– mennyire képviseli a vállalkozás szellemiségét?
– mennyire korszerű?
– mennyire könnyen használható?
– hol jelenik meg?
– melyek a használhatóság korlátai?
– esetleges lecserélése mekkora költségeket, energiákat igényel?

Mindenki fél az arculatváltástól, de ez abból a tévhitből fakad, hogy már megszokták az ügyfelek, ez alapján azonosítanak be. A tapasztalatok azt mutatják, hogy egy jól szervezett arculatváltáson az ügyfelek nem akadnak fenn, hiszen nem az arculat a valódi érték. Minél szerteágazóbb egy szervezet struktúrája, az egységes arculat kialakítása, vagy az arculatváltás annál nagyobb ellenállásba ütközik, ezért nem szabad lebecsülni a tervezési és a bevezetési feladatokat!

 

Mennyire meghatározó a logó?

Minél nagyobb egy vállalkozás, annál inkább meghatározó, központi vizuális arculati eleme a logó. Egyedi, jól felismerhető, azonosításra szolgáló jelnek kell lennie.

A logó lehet egy szöveges felirat, betűlogó, a cég ill. szervezet neve, vagy tartozhat hozzá valamilyen grafikai ábra, embléma is. Utóbbi esetben magát az ábrát használhatják önmagában is a nevet elhagyva, hiszen egy jól bejáratott, ismert jelzés a név kiírása nélkül is egyértelműen jelölheti az adott szervezetet, intézményt.

Mivel a vizualitás erősen hat az érzelmekre, így a fogyasztói szemléletben élők saját identitásuk vágyát sokszor egy-egy világmárka logójára vetítik, azonosulnak a cégek által közvetített életérzésre. Ez nem a logót minősíti, hanem a mögé képzelt világot. Ha ezt a rajongást kiváltó szintet nem tudjuk elérni – és Magyarországon egyetlen cég, sportegyesület, zenekar stb… sem tudja elérni – akkor a logótól ne várjunk többet, mint hogy beazonosít minket.

 

Milyen a jó logó?

A legjobb logók a legegyszerűbbek – könnyen megjegyezhetőek. Egy jó logó nyitott. Nem szabad elvárni, hogy egy logó elmagyarázza, egy pillantással elárulja a tevékenységet. Jobb az a logó, amelyik szabadon értelmezhető, mint az, amelyik megpróbál didaktikusan információt közölni.

 

Milyen további arculati elemek határozzák meg weboldalunkat?

A tipográfia, az ikonok, a színek, az ezekből összeálló dizájn, valamint – az arculaton túllépve – a fotók.